DJURHÅLLNING / INTERNATIONELLT —

(World Animal Protection Sverige)

 

Flera internationella livsmedelsföretag är ovilliga att förbättra sina djurskyddspolicyer. Det visar en granskning gjord av World Animal Protection och Compassion in World Farming, som släpps idag.

 

Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW) jämför djurvälfärdsstandarder mellan världens största livsmedelsföretag. Det är den ledande globala mätningen av företags åtgärder kring djurvälfärd. Rapporten rankar 150 globala livsmedelsföretag i sex nivåer – där den sämsta nivån innebär att företaget inte erkänt djurvälfärd som en viktig affärsfråga.

Årets granskning visar att mer än en tredjedel av företagen, 59 av 150, inte har någon information alls om sin inställning till djurvälfärd. Än mer anmärkningsvärt är att en femtedel av dessa globalt ansedda företag inte har någon djurvälfärdspolicy över huvud taget.

Flera av de företag med allra lägst poäng – som Mars, Subway och Starbucks – har utvärderats årligen sedan BBFAW lanserades 2012. På 10 år har de inte förbättrat sina positioner alls och ligger fortfarande betydligt efter sina konkurrenter. Bland de granskade företagen finns två svenska, ICA och Ikea, som båda hamnar i mitten av skalan.

Ledande företag är Marks and Spencer’s och Noble Foods, som arbetar aktivt för att förbättra djurvälfärden i sina leverantörskedjor. De företag som bättrat sig mest sedan BBFAW lanserades är Nestlé, Sodexo och Barilla.

 

– Det är anmärkningsvärt att mer än en femtedel av dessa globalt ansedda företag inte har någon djurvälfärdspolicy, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige. när djur utgör en stor del av deras business. Men det finns några ljusglimtar i rapporten, en av dem är att fler företag rapporterar om antal slaktkycklingar som får växa i en mer naturlig takt. Även om andelen fortfarande är väldigt låg (13%) är det en ökning med nio procent på bara ett år. Det är dessutom en enormt viktig fråga – slaktkycklingar som får växa långsammare slipper de extrema hälsoproblem associerade med snabb tillväxt. Hon tillägger:

– Att våra svenska jättar placerar sig i mitten av skalan är en besvikelse, vi hoppas på topplaceringar nästa år.

 


BILDEN • Glada grisar.

 

Covid-19 har medfört nya utmaningar men trots det måste vi fortsätta att driva på djurskyddet, säger Steve McIvor, högsta chef på World Animal Protection. Vi måste göra bättre ifrån oss för världens 50 miljarder djur som föds upp varje år. Den grymma industriella uppfödningen utsätter inte bara djur för lidande utan utsätter också människor för potentiella sjukdomar och risker. BBFAW sammanställer företags samtliga åtaganden på ett ställe, vilket ger ett tydligt, transparent och jämförbart resultat. Granskningen visar vilka företag som bryr sig om djur och vilka som inte gör det. Djurvälfärd blir allt viktigare för konsumenterna – producenter, affärer och restauranger skulle vara dumma om de ignorerar det.

 

Ytterligare information om BBFAW:

  • Granskningen omfattar 150 globala livsmedelsföretag – grossister, producenter och restaurangkedjor – i 25 länder.
  • Bedömningarna av företagen baseras på offentligt tillgänglig information den dag granskningen utfördes – samtliga bedömningar gjordes mellan 1 oktober–30 november 2020.
  • Andel företag (%) med djurskyddspolicyer i nedan specifika frågor:

Rörelsefrihet: 81%

Ingen rutinmässig stympning: 51%

<8 timmars transport: 31 %

 

Extern skribent: World Animal Protection Sverige

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.