0 0
Read Time:2 Minute, 15 Second

KOSMETIKA / INNEHÅLL —

(LÄKEMEDELSVERKET)

 

Läkemedelsverket har granskat märkning och marknadsföring för 20 kosmetiska produkter inköpta från 10 webbutiker vilka riktar sin försäljning till den svenska marknaden. Undersökningen visade att endast 5 av 20 produkter uppfyllde kraven i regelverket.

 

Läkemedelsverkets tillsyn visade att endast 5 av 20 produkter uppfyllde de krav som kontrollerades. Bland annat hade varningstexter för säker användning inte översatts till svenska på hårfärger. Hårfärger är en produkttyp som nästan alltid innehåller ämnen vilka medför krav på varningstexter i märkningen. I vissa fall saknades batchnummer i märkningen, en uppgift som är viktig för att kunna spåra en produkt om en konsument drabbas av en oönskad effekt vid användande. Andra produkter som hade brister var hudkrämer för barn, tandblekningsprodukter och ansiktsmasker. Läkemedelsverkets kontroll ledde till att 11 produkter slutade säljas och att bristande märkning och marknadsföring korrigerades för 4 produkter.

– Tyvärr ser vi att många produkter saknar svensk märkning vilket riskerar att produkter används på ett sätt som inte är säkert. Det är även vanligt med vilseledande marknadsföring i produktmärkning eller på webben i anslutning till försäljningen. Ett påstående ska vara tydligt och begr.pligt och får heller inte vara nedsättande mot konkurrenters produkter eller ingredienser”, säger Magnus Crona, Utredare på Läkemedelsverket. (Artikeln fortsätter längre ner)

 

Illustrationsbild: Humphrey Muleba.
 
 
Kosmetiska produkter får inte marknadsföras hur som helst utan det finns regler att förhålla sig till. kosmetiska produkter som säljs i webbutiker ska uppfylla lagstiftningen. Webbutiker som riktar sin försäljning av kosmetiska produkter till den svenska marknaden får endast sälja produkter som uppfyller EUs kosmetikalagstiftning och vår kompletterande svenska lagstiftning. Det är till exempel inte tillåtet att vilseleda konsumenten genom påståenden om att en produkt har en viss egenskap om så inte är fallet. Påståenden om att en produkt är ”fri från” ett ämne som får användas i kosmetiska produkter är inte heller tillåtet.

Exempel på otillåtna marknadsföringspåståenden som upptäcktes

  • ”utan parfym” fastän produkten innehöll parfym enligt ingrediensförteckningen.
  • ”effekt på eksem, psoriasis och akne”. Produkter för behandling av eksem, psoriasis och akne ses inte som kosmetiska produkter, dessa ses som läkemedel.
  • ”fri från” ämne som är förbjudet i kosmetiska produkter. Det är inte tillåtet att påstå att kosmetiska produkter är fria från ämnen som är förbjudna i kosmetiska produkter.
  • Påstående ”fri från” ämne som är tillåtet i kosmetiska produkter. Det är inte tillåtet att använda marknadsföring som är nedsättande mot ingredienser som får användas i kosmetika. Exempel på ingredienser som får användas lagenligt är tillåtna konserveringsmedel däribland vissa parabener.
  • ”ej testad på djur” fastän testning av kosmetiska slutprodukter på djur förbjöds år 2004 och det sedan år 2013 finns ett fullständigt förbud att sälja kosmetika där slutprodukter eller ingredienser har testats på djur.

 

Extern skribent: Läkemedelsverket | 2021-02-16

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.