0 0
Read Time:1 Minute, 47 Second

TRAFIKANT / KLIMAT / NATURSKYDDSFÖRENINGEN —

 

Såhär i vintertid går bilvärmarna varma. Det har flera positiva miljöaspekter – både motorslitage och bränsleförbrukning vid kallstart minskar. Men det är tyvärr inte hela sanningen. Genom ett eget avgasrör släpper bränsledrivna bilvärmare ut orenade luftföroreningar, ofta i boendemiljöer med risk för miljön och människors hälsa. Det framkommer i en ny studie från Naturskyddsföreningen.

– Att bilvärmare som drivs av diesel eller bensin helt okontrollerat tillåts släppa ut avgaser och partiklar flyger helt under radarn. Om utsläppen skedde från det vanliga avgasröret skulle EU:s miljöbilsklassning såväl som det svenska systemet för Bonus-Malus behöva ritas om. Vi ser fördelar med bilvärmare, men det framstår som märkligt att utsläpp från just bilvärmare inte omfattas av några utsläppskrav, säger Naturskyddsföreningens ordförande, Johanna Sandahl.

Allvarligast är utsläppen av hälsoskadliga kväveoxider och partiklar från bilvärmarnas eget avgasrör. Utsläppen sker dessutom i tätorter vintertid när luftkvaliteten redan är som mest hälsoskadlig. Men värmarna orsakar också stora utsläpp av koldioxid motsvarande 50 000 ton per år eller cirka en halv procent av personbilarnas totala koldioxidutsläpp. Det kanske inte låter så allvarligt, men i studien framkommer att flera bilmodeller inte skulle klara gränsen för miljöbonus om koldioxidutsläpp från inbyggda värmare räknas med i den standardiserade testmetoden för bilavgaser, WLTP.

Höjda krav på Bonus-Malusbilar i april 2021 gör effekten ännu tydligare – om värmarens utsläpp skulle räknas in skulle exempelvis endast tolv av 25 Volvohybrider godkännas. Nästan hälften av Volvos bonus-hybrider kommer alltså i praktiken släppa ut mer än vad regelverket godkänner.

– Det pågår ett ständigt arbete för att minska bilars miljöpåverkan – bilvanor, val av bränsle och gränser för utsläpp diskuteras och regleras. Att bränsledrivna värmare tillåts släppa ut orenade luftföroreningar är förvånande. Vi föreslår skärpta regler för utsläpp från bilvärmare och att de ska kontrolleras i fordonsbesiktningen, säger Johanna Sandahl.

I dag tillåts bilvärmare i princip släppa ut hur mycket som helst så länge de går igenom en mindre kontroll vid den EU-reglerade nybilsregistreringen. Den kontrollen mäter inte partikelantal och utförs i en miljö som inte är jämförbar med det kalla svenska klimat där värmarna vanligtvis används. Efter nybilsregistreringen sker ingen uppföljning av värmarnas utsläpp.

Extern skribent: Naturskyddsföreningen

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.