UPPTÅGET / TRAFIK OCH SAMHÄLLE —

I dag onsdag 9 december tilldelade Mälardalstrafik ett nytt trafikavtal för Mälartåg. Det är MTR Jota AB som får förtroendet att köra trafiken med Mälartåg och ansvara för fordons- och depåunderhåll från och med den 12 december 2021 och åtta år framåt. Det nya Mälartågsavtalet omfattar trafik på fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen, från Linköping i söder till Gävle i norr, Stockholm i öster och Örebro i väster.

Upptåget, som idag körs av Transdev och omfattar sträckan Gävle-Uppsala och Sala-Uppsala inkluderas från trafikstarten i december 2021 i Mälartågs system. Med det nya avtalet kommer kunderna kunna resa med Mälartåg från Uppsala till Sala och sedan vidare till Västerås-Eskilstuna-Linköping. Mälartåg kommer även fortsätta satsningen att succesivt sätta in fler moderna tåg och fler avgångar på sträckan Uppsala-Stockholm. Redan i slutet av 2019 fick resenärerna som åker Gävle-Uppsala stifta bekantskap med ER1, dubbeldäckare med plats för fler personer och fler cyklar än tidigare, det tåg som nu utgör kärnan i MTR Jotas verksamhet. Kunderna som reser med Upptåget kommer även känna igen tågpersonalen eftersom det i upphandlingen varit ett krav att leverantören tar över personalen från nuvarande trafikföretag.

– De nya möjligheterna som inkluderingen i Mälartåg innebär för resenärer är av stor betydelse för framtidens kollektiva resande, konstaterar Johan Örjes (C), ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

Fokus har varit att skapa ett avtal som ger hög kvalitet, punktlig trafik, välskötta tåg och väl underhållen fordonsdepå, och därigenom nöjda kunder. MTR Jota som vann upphandlingen lämnade det mest fördelaktiga anbudet efter att kvalitet och pris vägts samman. Avtal tecknas när avtalsspärren på 10 dagar har löpt ut.

Extern skribent: Trafik och samhälle, Region Uppsala

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.