SVERIGE / IKEA —

IKEA-katalogen har en fantastisk och lång historia. Under 70 år har den varit välkänd och älskad och spelat en viktig roll i hur vi på IKEA nått ut till och inspirerat de många människorna runt om i världen med våra möbler och vår heminredning. Allt för att möjliggöra ett bättre liv hemma.

Men tiderna förändras, våra kunders vanor har förändrats och vi har längs vägen hittat andra sätt att dela med oss av vår heminredningskunskap och vårt utbud. IKEA-katalogen används inte lika mycket längre och IKEA har därför fattat det svåra men riktiga beslutet att avsluta IKEA-katalogens framgångsrika karriär.

 För både kunder och medarbetare står IKEA-katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt, säger Konrad GrüssManaging Director på Inter IKEA Systems B.V. 

Livet hemma har aldrig varit viktigare än nu. Under de senaste åren har IKEA provat nya format och sätt att nå ut med innehållet i IKEA katalogen. En uppsjö av kunskaper och insikter från såväl kunder som IKEA återförsäljare har samlats in. Med den kunskapen i ryggen fortsätter IKEA att hjälpa människor att planera sina behov och drömmar hemma med befintliga och nya verktyg. Nu säger vi hej då till katalogen, men möter samtidigt framtiden med stor förväntan. För visserligen avslutar vi detta kapitel men påbörjar samtidigt ett nytt.

 Nu tar IKEA nästa steg för att på bästa sätt sprida vår unika kunskap kring livet hemma och visa upp vårt stora utbud av heminredningslösningarMen vi börjar inte om från början. De senaste åren har vi utvecklat andra sätt att nå och interagermed våra kunder, via exempelvis IKEA.se och sociala medier. Vårt arbete med att utveckla digitala kanaler och andra format fortsätter så att vi kan fortsätta att inspirera och nå fler av de många människorna, säger Per Stolt, marknadschef på IKEA Sverige. 

Beslutet att lägga ned IKEA katalogen går hand i hand med den pågående utvecklingen att göra IKEA mer digitalt och tillgängligtOch vi är på god väg: Förra året steg den globala försäljningen online med 45 procent och ikea.com hade över fyra miljarder besök. Samtidigt har IKEA förbättrat sina digitala tjänster och lanserat nya appar – allt för att ge våra kunder en bra upplevelse oavsett var de möter oss. 

IKEA kommer att uppmärksamma IKEA katalogens spännande historia. Som en hyllning ger IKEA under hösten 2021 ut en bok fylld med inspiration och tips om heminredning. Med det sagt; den älskade IKEA katalogen – som vi känner den idag – kommer inte att finnas kvar.

Beslutet att sluta producera IKEA-katalogen har fattats av Inter IKEA Systems B.V., som är den globala franchisegivaren.

Fem fakta om IKEA katalogen:

  • 1951: Ingvar Kamprad satte själv samman den första IKEA katalogen och det allra första omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen i brun klädsel. Trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige, 68 sidor. På svenska. 
     
  • 1998: Den första katalogen med ”IKEA för företag” släpptes på Internet, i en specialutgåva som enbart innehöll möbler för kontor och företag. Ambitionen det året var att presentera hela katalogen online, men på grund av komplexiteten i IT-systemen fick lanseringen skjutas upp. 
     
  • 2000: Lansering av både en tryckt och en digital version av IKEA katalogen. 
     
  • 2001: E-handeln lanseras för första gången i IKEA historian i Sverige och Danmark.   
  • 2016: Nåddes den högsta noteringen då IKEA katalogen distribuerades i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.

 

Extern skribent: IKEA | 2020-12-07

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.