0 0
Read Time:2 Minute, 18 Second

FOLKHÄLSA / KOST —
 
Ibland händer det att man får nys om saker som definitivt kan ha stor påverkan på samhället och därför måste omnämnas i vårt magasin. Det är emellertid inte fullt lika ofta att sådant kommer från ett enskilt företag, vilket är fallet i nedan följande pressrelease. Notera att appen i fråga i sin tur säljer något annat, om än mer hälsobefrämjande. // UMLN Redaktionen

Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. Samtidigt möts konsumenterna i betydligt lägre utsträckning av reklam för grönsaker och andra mer hållbara alternativ. Nu lanserar Simple Feast en adblocker som för första gången gör det möjligt att ersätta digitala annonser till bilder på grönsaker. Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.

I USA spenderar mat- och restaurangföretagen årligen runt 14 miljarder dollar på reklam. Mer än 80 procent av denna reklam marknadsför snabbmat, söta drycker och godis. Debatten om snabbmatsreklam är högaktuell när Storbritannien nu utreder ett lagförslag om att förbjuda digital annonsering för snabbmat innan klockan 21:00. Men redan nu finns en lösning för den som önskar att dölja reklamen. Simple Feast, som levererar vegetariska och veganska matkassar, lanserar idag den första adblockern som gör det möjligt att byta ut reklam för bland annat snabbmat, mot bilder på grönsaker.

– Studier från Världshälsoorganisationen, WHO, * visar att vi blir mer sugna på den mat vi exponeras för regelbundet. Vi är mer digitala än någonsin tidigare och vi och våra barn utsätts ständigt för annonser för processad mat och skräpmat, när vi faktiskt borde äta mer grön och oprocessad mat. Tanken bakom adblockern är att på ett humoristiskt sätt visa hur det hade kunnat se ut om vi möttes av en större variation av matreklam i vårt flöde, säger Jakob Joenck, grundare och VD på Simple Feast, och fortsätter:

– Miljarder spenderas varje dag över hela världen på annonser för mat som har lågt näringsvärde, ofta direkt riktad till barn. Snabbmatsreklamen innebär ett direkt hot mot att människor ska kunna välja mer grönt, och så har det varit i årtionden. Vi i livsmedelsindustrin har ett ansvar för att minska suget för processad mat, eftersom den innebär ett hot både för människor och vår planet. 

Adblockern som Simple Feast tagit fram kan laddas ner gratis via Chrome Webshop. Det fungerar i alla länder och kommer att lanseras internationellt. Den ersätter digital reklam med bilder av grönsaker. 

– Simple Feast brinner för att få så många människor som möjligt att äta ren, oprocessad, ekologisk och klimatvänlig mat. Vi tror att det första steget är att blockera alla annonser för processad mat som vi och våra barn möts av varje dag, avslutar Jakob Joenck.

Adblockern finns för nedladdning helt gratis här.

____________________________________________
Extern skribent: Simple Feast | 2020-11-30

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.