Vuxenutbildningen i Uppsala har årligen cirka 10 000 elever. Jesper Hedin är rektor för allmänna ämnen, Lärvux och svenska för invandrare på egen regin inom Utbildnings- och jobbcenter.

Hur har covid-19 påverkat vuxenutbildningen hittills?
– Covid-19 har inneburit stora förändringar. Vuxenutbildningen fick i mars ställa om från klassrumsundervisning till fjärrundervisning på en natt, säger rektor Jesper Hedin. Det har förstås påverkat såväl elever som medarbetare. En del av eleverna har klarat omställningen väl, för andra har det varit en större utmaning.

Eleverna på vuxenutbildningen har olika förutsättningar och behov för att kunna klara sina studier. Det är en stor spridning på kunskaper och skolvana. Det finns elever som har funktionsvariationer, elever med inlärningssvårigheter och elever som bara vill komplettera betyg för att ta sig vidare till universitetet. Bland de elever som inte har svenska som modersmål finns allt från de som inte är läs- eller skrivkunniga på sitt hemspråk till de elever som har en universitetsexamen i bagaget.

– Det här gör att vuxenutbildningens elever har mycket olika förutsättningar att klara fjärrundervisning.

Hur har ni löst fjärrundervisningen?
– Vi har fått lösa det på flera olika sätt. Genom digitala hjälpmedel och telefoner men även med hjälp av vanlig post eller att elever själva kommit och hämtat och lämnat in uppgifter. Språkpromenader utomhus är ytterligare en metod som använts. 

Från och med augusti var vuxenutbildningen tillbaka i klassrummen men bara i den utsträckning som social distansering medger och eleverna varvas så de kommer in olika dagar. De som behöver det mest får mer undervisning på plats jämfört med grupper som har lättare att klara fjärrundervisning. När det blev striktare allmänna råd i Uppsala län utökades fjärrundervisningen igen.

– Jag hoppas förstås att vi snart ska kunna återgå till mer klassrumsundervisning. Vi hoppas på det bästa men förbereder för det värsta.

Hur påverkas medarbetarna inom vuxenutbildningen?
– Mina medarbetare påverkas på olika sätt. Alla månar om att eleverna skall få det bästa möjliga under svåra förutsättningar. En del känner stor oro, andra mindre. Omställningen har varit en utmaning på många sätt men också en fortbildning i digitala arbetsformer och verktyg där vi har kunnat hjälpa och stötta varandra. En effekt är att man kan på kort notis behöva kliva in i sin kollegas skor och därför har det skapats ett närmare samarbete kring undervisningen. Trots dessa ibland positiva bieffekter, talar jag nog för alla när jag säger att det också varit slitsamt och att det inte finns någon som inte längtar efter att få tillbaka eleverna in i klassrummet fullt ut igen, avslutar rektor Jesper Hedin.

_______________________________
Extern skribent: Uppsala kommun

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.