CYKEL / EKONOMI / MILJÖ —

Var fjärde kommun har beviljats stadsmiljöavtal för att utveckla kollektiv- och cykeltrafiken. De extra medel som finns till cykelsatsningarna är 300 miljoner kronor under 2021 och 250 miljoner under 2022.

Förutsättningen för stöd är att kommunen eller regionen genomför motprestationer som bidrar till ökad andel hållbara transporter. Ett stadsmiljöavtal ger medfinansiering med upp till 50 procent för investeringar i städer för lokal eller regional kollektiv- och cykeltrafik eller hållbara godstransportlösningar.

Linköping – ett gott exempel
Linköping har bland annat fått stöd beviljat till gång- och cykelbro ”Emriks bro”, cykelväg längs Ålerydsvägen och cykelväg längs Brokindsleden. Bland motprestationerna finns detaljplaner för bostadsbyggande och mobility management-insatser.

– Det är extra roligt att vi kan medfinansiera den ökade efterfrågan som finns på god cykelinfrastruktur nu när allt fler väljer att cykla eller gå i städerna, och inte minst för folkhälsans skull, säger Rami Yones, enhetschef för samhällsplanering på Trafikverket/ordförande för Nationella cykelrådet. Ofta finns åtgärdsplanerna redan hos den sökande och tack vare stadsmiljöavtalen kan investeringarna i en hållbar stad startas tidigare. Det görs också fler åtgärder i städerna tack vare motprestationerna.

Stadsmiljöavtalen bidrar till ett hållbart transportsystem
Vägtrafiken står idag för en tredjedel av utsläppen av växthusgaser, utsläpp som behöver minska i allt snabbare takt för att vi ska nå klimatmålen 2030 och 2045. Trafikverket bidrar till ett mer hållbart transportsystem genom bland annat: 

  • Trafikverkets stadsmiljöavtal – en miljard kronor per år i stöd till cykel kollektivtrafikåtgärder och hållbara godstransportlösningar i städer, samt särskilda cykelsatsningar 2021 och 2022. 
  • Trafikverkets arena för transporteffektiv stadsmiljö arrangerar webbinarier för ökad kunskap om åtgärder som ger klimatnytta i städer, då ökar genomförandetakten.
  • Trafikverkets investeringsstöd för publika snabbladdare av elfordon, styrt till vissa vägar/platser.

    Läs mer om bidraget på Trafikverkets webbsida!

    ______________________
    Extern skribent: Trafikverket

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.