BARN / IT —

Den 23–25 oktober arrangerar Svenska Institutet ett globalt onlinehackaton* för barn i samarbete med UNICEF Sverige. Målet är att ge barn möjlighet att skapa lösningar på de utmaningar som har drabbat dem till följd av pandemin. Kids Hack the Crisis skapas för barn, med barn och av barn.

– Kids Hack the Crisis ska arbeta fram innovativa lösningar på de effekter pandemin har haft på barns liv. Genom att sammanföra barn och unga med olika erfarenheter från olika delar av världen skapar vi en unik möjlighet att ta fram kreativa idéer på reella problem, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

Åsa Lindhagen, jämställdhetsminister med ansvar för barnrättsfrågor, deltar vid den digitala öppningsceremonin:

– Gemensamma initiativ för att stärka barns rättigheter är viktigare än någonsin. I svåra tider är barn och unga särskilt utsatta. Med hackatonet Kids Hack the Crisis vill Sverige bidra till att lyfta barns perspektiv och göra deras röster hörda, säger Åsa Lindhagen.

Organisationer från akademi, offentlig sektor och privat sektor från olika delar av världen stöttar Kids Hack the Crisis med mentorer som besitter kompetens inom allt från programmering till barnrättsfrågor. De bidrar också med kommunikation, öppna data eller annan statistik som kan vara relevant för deltagarna.

Deltagarna kan välja att arbeta inom ett antal områden: utbildning, deltagande, fysisk hälsa och psykiskt välmående samt utrotande av fattigdom och våld.

– Utgångspunkten för Kids Hack the Crisis är att bidra till att genomföra alla barns rättigheter och nå målen i Agenda 2030. Barnen får möjlighet att delta och uttrycka sin mening i frågor som rör deras liv. Deras perspektiv och erfarenheter kommer att bidra till att förverkliga målet om alla barns rättigheter och skapa hållbara lösningar på framtidens utmaningar, säger Pernilla Baralt generalsekreterare UNICEF Sverige.

Juryn består av barn och vuxna med särskilt fokus på barns rättigheter och Agenda 2030. De vinnande lösningarna kommer att presenteras för UNICEFs ledarskap globalt och få stöd i att realiseras av hackatonets organisatörer och samarbetspartners.

Klicka här för ytterligare information om eventet.

Vad är ett hackaton?
Ett hackaton är en innovationstävling. Under en kort tidsrymd, ofta mellan 24 och 48 timmar, arbetar deltagare, kallade ”hackare”, i team utifrån specifika utmaningar. Dessa utmaningar är ofta utformade som en fråga och skapas innan hackatonet börjar.
För att lösa utmaningen har deltagarna hjälp av mentorer inom många olika expertområden. Ofta bygger man lösningarna på öppna data, dvs data som är tillgängligt för alla att fritt dela och återanvända. I slutet av hackatonet utser en jury vinnare utifrån ett antal fördefinierade kriterier.

__________________________
Extern skribent: Svenska Institutet

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.