VÄRME | Ökad risk för hälsoproblem vid värmebölja

• TIPS & RÅD • VÄRME | Ansvar för varandra / Uppsala kommun (Uk)

>> Under rådande coronapandemi är det extra viktigt att vara uppmärksam på symtom på värmepåverkan. Uppsala kommun uppmanar nu alla i riskgrupper och deras anhöriga att följa gällande råd vid värmebölja.

Många som är äldre, kroniskt sjuka eller funktionsnedsatta är särskilt känsliga för höga temperaturer och kan få hälsoproblem vid ihållande värme. I rådande situation med pandemi är det därför extra viktigt att vara uppmärksam på symtom. 

– Det är viktigt att skilja på värmestress och förhöjd kroppstemperatur på grund av feber. Den som har förhöjd kroppstemperatur bör vila i en sval miljö och dricka vatten. Om kroppstemperaturen förblir hög efter 30 minuter är det förmodligen feber. Om kroppstemperaturen sjunker och personen mår bättre är orsaken troligen värmestress, säger Eva Andersson, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Uppsala kommun.

Riskgrupper för värmepåverkan
Under perioder när värmen är hög under hela dygnet kan det vara svårt att få ned temperaturen inomhus. Det kan orsaka hälsoproblem för vissa, särskilt utsatta är personer som är äldre, kroniskt sjuka, eller har vissa typer av funktionsnedsättning. Även riktigt små barn och gravida räknas till riskgrupperna under en värmebölja.

Råd till riskgrupperna
1. Håll koll på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar om temperaturen når upp till 26 grader eller mer under tre dagar i följd.
2. Drick mer vätska. Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
3. Ordna en sval miljö. Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.
4. Svalka av dig. En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial som är svalare än åtsittande syntetkläder.
5. Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
6. Förvara läkemedel rätt. Förvara mediciner i svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Den som tar något läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan behöva få dosen justerad av läkare.
7. Håll avstånd men undvik total social isolering. Vid värmebölja är det viktigt att vara uppmärksam på symtom för värmestress. Samtidigt behöver fysiska kontakter begränsas för att minska smittspridning (av bl.a. coronaviruset, red).

Symtom på värmepåverkan
Varningssignaler på negativ värmepåverkan är förhöjd kroppstemperatur, puls eller andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan också vara tecken på vätskebrist.

<<
______________________________________________
Artikelförfattare: Uppsala kommun (Uk) [ 2020-06-25

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.