KLIMATSMART • KLIMAT & MILJÖ | It-teknik / APPAR / Artikelförfattare: Spot on
>>

Illustrationsbild.
>>

>>

Målet med den nya mobilapplikationen SPOT ON är att reducera tusentals ton av matsvinn i svenska matbutiker – med bara ett mobilklick.

Sverige har signerat FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling (Agenda 2030). Delmål 12.3 om matsvinn i Agenda 2030, innebär att man mellan år 2015 och år 2030 ska halvera det svenska matsvinnet. Mat och matavfall har stor miljöpåverkan och de senaste siffrorna från Naturvårdsverket visar att vi svenskar årligen kastar nästan 1,3 miljoner ton mat, eller 129 kilo per invånare! Det betyder att fler behöver göra mer för att Sverige i tillräcklig utsträckning ska bidra till att Agenda 2030-målet uppnås.  

Den nya Spot on-appen ska hjälpa dagligvarubranschen att inte kasta mat förgäves. Användaren kommer enkelt kunna kartlägga matvaror i butiken som närmar sig sitt bäst före-datum och sedan ges möjlighet att köpa produkten till ett reducerat pris.

– Detta är en helt ny teknologi och sömlös plattform. SPOT ON ska vara en viktig bidragsfaktor för att nå Sveriges klimatmål. Vi menar att målet kan uppfyllas långt tidigare än 2030 med rätt teknologi och beteendeförändringar bland konsumenterna, säger grundare och VD Sigurd Eckle.


Fungerar bara i butiken
Efter flera års datainsamling och teknikutveckling är Spot on redo att lansera sin lösning.

Appen, som aktiveras när man startar den i butiken, har också möjligheten att visa den specifika butikens kundtidning, adress, kontaktupplysningar samt butikskedjans hemsida. När användaren lämnar butiken, stängs applikationen och aktiveras först igen när appen öppnas i en ny butik som är kopplad till Spot on. Appen använder sig av butikens design och logga, och lagrar inga personupplysningar.

– Vi har fått väldigt bra respons från flera aktörer. Det som har tagit längst tid, är att utveckla en plattform och ett koncept som är neutralt, samtidigt som det inte ska utgöra någon risk för någon av dagligvaruaktörerna som är kopplade till lösningen, säger Sigurd Eckle.

Bolaget satsar på att förändra konsumentens köpbeteende och dagligvaruhandeln med mottot ”Du ska sälja de bär du har, inte kasta dem”. Detta är Petter Stordalens kända citat, om än med en mindre modifikation. Stordalen känner väl till Spot on och har även godkänt användningen av citatet.

Vänder sig utrikes – Internationell lansering nästa steg
– Matsvinn är inte unikt för Sverige, därför kommer det som ett naturligt steg att rulla igång vår unika lösning även i utlandet. Vi är redan i dialog med centrala aktörer i olika länder, påpekar Eckle och fortsätter:

– Det har varit en lärorik och spännande resa, men nu är vi redo. Att ha möjligheten att minska matsvinnet, spara på miljön, sänka kostnader för konsumenten och inte minst reducera svindlande höga tal inom dagligvaruhandeln, är otrolig motiverande!

<<
_______________________
Artikelförfattare: Spot On

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.