HANDEL | Möbeljätte tar digitala kliv framåt med ny app

• SVERIGE • MÖBLER | Konsument / It-teknik / APPAR / Artikelförfattare: Möbelvaruhuset IKEA
>>

>>
Nu öppnar möbelvaruhuset Ikea sitt minsta varuhus någonsin – i form av en app – som med nya sätt att utforska sortimentet bjuder på massor av inspiration och gör det betydligt enklare att handla.

Appen riktar sig till alla Ikea:s kunder och har ett stort fokus på personaliserade upplevelser och engagerande innehåll. Utseendet liknar ett sociala medier-flöde, där du kan bläddra bland produkter och få inredningsinspiration till hemmet, anpassat efter smak och preferens. I appen kan du även förbereda inför varuhusbesök genom inköpslistor med favoritmarkerade produkter, eller göra köp direkt i mobilen. Appen kommer att utvecklas över tid med nya användbara funktioner och tekniska lösningar.

– Vår ambition är att skapa enkla och fantastiska digitala upplevelser som våra kunder vill ha. Då måste allt vårt innehåll vara spännande och intressant. Lanseringen av appen är ett oerhört viktigt steg i att ännu bättre kunna möta våra kunder online, säger Mikael Andersson, Digital Manager, Ikea Sverige.

Idag sker 75% av alla onlinebesök till Ikea via mobila enheter. För att bli ännu mer tillgängliga befinner sig företaget sedan en tid tillbaka i en stor digital förändringsresa. Detta har inneburit utveckling av nya kanaler, innovativa butiksformat och digitala plattformar. Lanseringen av appen är ett viktigt steg i den utvecklingen.

– Det ska vara lika enkelt och smidigt att handla hos oss – när, var och hur du än föredrar att göra det. Vi försöker hela tiden förenkla och förbättra upplevelsen för våra kunder när de besöker oss online, men tittar också på nya sätt att kombinera den fysiska upplevelsen i våra varuhus med den digitala, säger Mikael Andersson.

Under de senaste månaderna har Ikea kraftigt ökat sin e-handel – jämfört med samma period förra året har försäljningen online ökat med 200 procent. Lanseringen av appen, tillsammans med det snabba arbete som gjorts för att anpassa sig till det ökade volymerna, skapar bra förutsättningar för att fortsatt möta nya högre nivåer.

Appen går att ladda ner på Apple Store och Google Play Store. På de marknader där den tidigare lanserats har den redan uppnått 4,9 miljoner nedladdningar hittills.

<<
________________________________
Artikelförfattare: IKEA | 2020-06-12

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.