• COVID-19 • SOLIDARITET | Tips & Råd / Stödlinje / Svenska Röda Korset

>>
För att möta den oro som många människor upplever på grund av coronakrisen har Röda Korset nu startat en stödtelefon dit alla som vill kan ringa för att prata om sina tankar och upplevelser. Stödtelefonen är bemannad av Röda Kors-volontärer och personal som är utbildade i krisstöd.

– Den här situationen innebär en enorm omställning i allas liv och det är helt normalt att känna oro, säger Sara Hedrenius som är tematisk rådgivare för krisstöd på Röda Korset. Vi vet att människor mår bättre av att få prata om situationen med andra och det är därför vi nu startar stödtelefonen.

Stödtelefon är till för allmänheten och den som ringer in kan få stöd och råd i hur den kan hantera situationen. Under samtalet försöker de som svarar att bidra till lugn, trygghet, samhörighet, tillit och hopp. De kan också hänvisa till samhällsservice och säker information om pandemin. De som svarar i stödtelefonen är utbildade i psykologisk första hjälpen och vana att möta människor i utsatta situationer. Syftet med stödtelefonen är inte att göra medicinska bedömningar, samtal av det slaget kommer att hänvisas vidare till exempelvis 1177.

Stödtelefonen kommer inledningsvis att vara öppen varje vardagseftermiddag mellan klockan 12 och 16.
– Vi har fokuserat på att få igång stödtelefonen så fort som möjligt och bemannad med utbildade volontärer och personal säger Sara Hedrenius. Vi kommer att anpassa stödtelefonen allt eftersom vi märker vilka behov som finns, till exempel kring öppettider.
Alla samtal är anonyma och kostar som ett vanligt telefonsamtal.

Nummer och öppettider
Röda Korsets stödtelefon under coronakrisen

Tel: 0771 900 800
Öppettider: måndag till fredag kl.12.00-16.00


<<

_______________________________
Artikelförfattare:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.