KULTUR | Maj Bring – Detta är jag

• KONST • KVINNA | Konstnär / Utställning / Uppsala konstmuseum 
>> Uppsala konstmuseum presenterar den största samlade utställningen av Maj Brings konst på drygt 40 år. Vi får följa med Maj Bring på hennes livsresa från barndomens Uppsala, till Paris i skola hos Matisse och slutligen till söders höjder i Stockholm.

Med utställningen Detta är jag vill Uppsala konstmuseum lyfta fram Maj Brings konstnärskap och gärning. Det är en stor utställning med verk från de tidiga studieåren på Valands konstskola i Göteborg och Konstakademien i Stockholm till de senare collagen under 1960-talet. Senast Maj Bring visades i en större separatutställning var en minnesutställning på Doktor Glas i Stockholm 1973.

Utställningen Detta är jag öppnar lördagen den 7 mars och invigs kl.14 av Linda Eskilsson (MP), ordförande i kulturnämnden. Museichef Daniel Werkmäster hälsar välkommen och utställningens curator Åsa Thörnlund berättar om utställningen. 

– Det är roligt och angeläget att kunna presentera Maj Brings gärning och liv här i hennes födelsestad Uppsala. Hon är både en fantastisk konstnär och en feministisk förebild. Hon hade mod att välja konsten framför det traditionella familjelivet, säger Linda Eskilsson.

Konstnären Maj Bring (1880-1971) föddes i Uppsala. Hon var målare och färgen var hennes främsta uttrycksmedel. I hennes motivvärld återfinner vi staden, landskapet och människan. Hon tog sig an motiven känsligt och lyhört. Maj Bring var en skarp människokännare och de porträtt hon gjorde är målade med inlevelse. Land och stad skildras poetiskt, ofta med en känsla för atmosfär och ljus. Hennes färgbehandling är djärv och ibland skissartad. I början av sitt konstnärskap tillhörde Maj Bring de radikala modernisterna och hon fortsatte hela livet att utveckla sitt måleri.

20 år gammal började hon studera för Carl Wilhelmson på Valands målarskola i Göteborg. Hon fortsatte vidare till Konstakademien i Stockholm och åkte sedan 1908 ner till Paris. Hon valde att studera måleri för Henri Matisse. Efter Paris bodde Maj Bring och hade sin ateljé på Söder i Stockholm. I hennes måleri ser man hur hon influeras av tidens strömningar som realism, expressionism och kubism.

Maj Brings livsval, att bli konstnär, möttes med motstånd både från familj och omvärld. Likt många andra kvinnor som gick den vägen blev hon många gånger kritiserad och ifrågasatt. Men familjelivet och den traditionella kvinnorollen var aldrig något alternativ för Maj Bring, hon sökte friheten och fann den i konsten. Maj Bring ingick i ett nätverk med andra kvinnor som befann sig i en liknande situation. Här fanns bland annat Vera Nilsson, Siri Derkert och Anna Sahlström.

I den senare delen av Maj Brings liv blev hennes syn mycket dålig. Hon fortsatte ändå att skapa och fann ny skaparkraft med nya material som pärlor och paljetter. Hennes collage har ett lekfullt och personligt uttryck. Hon ställde ut collagen 1965 på galleri Hos Petra i Stockholm. Inför utställningen sa hon
”Jag har stått inför stränga lärare hela mitt liv. För första gången känner jag nu att detta är jag själv. Äntligen är jag så gammal att jag kan göra vad jag har lust till.”

Till utställningen har skribenten Lena Boëthius skrivit en essä om Maj Bring och fördjupat sig i några av konstverken som visas i utställningen.

<<
__________________________________
Artikelförfattare: Uppsala kommun (Uk)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.